راهبند کنترل تردد

راهبند به عنوان ابزاری برای کنترل عبور و مرور ساختمان ها استفاده می گردد. عملکرد انواع آن ها به سادگی امکان پذیر می باشد به این ترتیب که با باز و بسته شدن راهبند یا Barrier مسیر حرکت برای رفت و آمد باز خواهد شد. راهبند ها  به صورت کلی در مدلهای دستی و اتوماتیک ساخته شده اند که ما در اینجا سعی می کنیم انواع راهبند های اتوماتیک را معرفی کرده و امکان مقایسه آنها را با یکدیگر فراهم آوریم تا در نهایت امکان خرید راهبند به سادگی برای شما فراهم آید. ترکیب این سیستم با دیگر محصولات در زمینه کنترل تردد می تواند برای افزایش امنیت و همین طور سهولت ثبت و کنترل رفت و آمد ها استفاده گردد. اصلی ترین وظیفه راهبند، کنترل تردد وسیله نقلیه می باشد. برخی از راهبند ها امنیت بالایی را برای ورودی ها به ارمغان می آورند که می توان انواع بولارد یا ستونی را در زمره آنها دانست. کاری که راهبند بر عهده دارد را معمولا نمی توان ازجک پارکینگی انتظار داشت؛ چرا که در صورت استفاده از جک درب اتوماتیک تردد به کندی انجام میپذیرد و در صورت تردد بالا عمر دستگاه بسیار پایین می آید.

انواع راهبند:

بسته به عرض ورودی پارکینگ یا محوطه ای که قرار است به راهبند مجهز شود می توان از نوع تک اهرم یا دو اهرمی استفاده نمود. در شرایطی که دو بازوی متحرک برای مجموعه به کار رود طبیعتا شما به دو موتور و گیربکس نیاز خواهید داشت، این دو بازو در دو طرف ورودی قرار می گیرند. به علاوه می توانید از راهبند ستونی برای شرایطی که نیاز به امنیت بالا دارند، استفاده کنید. بر اساس چگونگی عملکرد، می توان این محصولات را به چند دسته راهبند اهرمی، راهبند ستونی و زنجیری تقسیم کرد:

راهبند اهرمی یا بازویی:

این نوع از راه بند ها شامل دو قسمت هستند: یک ستون عمودی به طول یک متر که در زمین نصب شده است و یک اهرم به طول ۸-۲ متر که به صورت افقی روی ستون نصب می گردد. مدل های اهرمی معمول ترین و متداول ترین در نوع خود بوده و این قیمت راهبند مناسب تر است. نکته قابل توجه اینکه به دلیل بلند بودن طول اهرم یا بوم، ممکن است در برابر باد های شدید دچار تنش پیچشی (سخت ترین نوع تنش) در قسمت پایه شود، بنابراین نصب راهبند باید با دقت فراوان انجام گردد. در انتهای کار آموزش کلی در مورد نصب راهبند خواهیم گذاشت که بررسی آن را پیشنهاد می کنیم. یکی از بهترین ویژگی های راهبند اهرمی سرعت بالای آن است که میتوان آن را از پارکینگهای عمومی گرفته تا عوارضی های پر تردد نصب نمود. البته در صورتی که می خواهید از راهبند اهرمی برای اماکن بسیار پر تردد استفاده کنید می بایست از مدلهای هیدرولیکی خاص استفاده کرده و حتما از  کارشناسان دی سی ای کالا مشاوره دریافت نمایید:

راهبند تلسکوپی:

نوعی راهبند اهرمی هستند که برخی از کمپانی های سازنده برای تغییر در اندازه بوم شان استفاده می کنند. این ویژگی باعث می شود از یک نوع راهبند با کیفیت متوسط برای طیف وسیعی از اماکن در عرض های مختلف استفاده نمود. به طور مثال شرکت های زیادی هستند که راهبند بازویی تلسکوپی در اندازه ۴ تا ۶ متر تولید نموده اند تا بتوان از آن در اکثر ورودی ها استفاده نمود

راهبند تاشو:

اگر در مکانهای مسقف مثل پارکینگهای طبقاتی یا ورودی مجتمع های تجاری بخواهیم از راهبند بازویی استفاده کنیم، با مشکل ارتفاع بوم راهبند مواجه خواهیم شد. به این معنی که سقف پارکینگ امکان باز شدن یا بالا رفتن بوم را نخواهد داد. کمپانی های سازنده راهبند برای این اماکن نوعی راهبند بازویی طراحی کرده اند که با بالا رفتن تیرک راهبند بوم از وسط تا شده و می تواند در زاویه ۹۰ درجه ای در زیر سقف قرار بگیرد و یا ۱۸۰ درجه بچرخد و در کنار بدنه دستگاه قرار بگیرد.

راهبند ستونی (بولارد):

راهبند ستونی به نام «بولارد» نیز معروف است. این ستون ها بر روی زمین نصب شده، در مواقع لزوم به پایین و درون زمین رفته و مسیر را باز می کند. بولارد ها برای مکان هایی که سیستم امنیتی قوی مورد نیاز است استفاده می شود؛ مانند مراکز نظامی، سفارت خانه ها، اداره های پلیس، بانک های مرکزی، مراکز تجاری، اداری و… . قیمت راهبند ستونی به نسبت مدل اهرمی بالاتر است، اما به خاطر امنیت فوق العاده و ظاهر شیک و زیبا بسته به شرایط محیطی و خصوصیات ویژه ساختمان استفاده می شوند. Bollard ها یا انواع ستونی، دوام و ماندگاری زیادی نیز دارند. برای بهره برداری از این راهبند خودرو نیاز به زیرسازی به طول حدود ۱٫۵ متر می باشد.

مواد سازنده آنها باید مقاومت لازم در برابر نیروی زیاد را داشته باشد تا در صورت برخورد سخت اتومبیل با آن دچار مشکلی نشود، می توان برای ساخت زیر سازی آن از موادی مانند بتن، سنگ و فولاد ضد زنگ استفاده کرد. عموماً مدت زمان بالا و پایین رفتن ستون ها ۳ تا ۵ ثانیه می باشد که در شرایط اضطراری قابلیت کاهش تا ۱٫۵ ثانیه را نیز دارد. می توان ستون ها را به طور مجزا و جدا از یکدیگر کنترل کرد. به این ترتیب که حرکت به درون زمین یا بالا آمدن ستون ها، به یکباره انجام نگیرد.

انواع راهبند بر اساس سیستم موتوری

شرکتها موتور راهبند و کارکردشان را از دو نوع الکترومکانیک و یا الکتروهیدرولیک انتخاب می کنند که به نوع دوم راهبند هیدرولیکی نیز میگویند. تفاوت این دو در تعداد تردد در روز و میزان استهلاک کارکردشان است که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم:

:راهبند الکترومکانیک

این نوع راهبند دارای یک موتور و یک گیربکس و چند فنر در درون بدنه می باشد که نیروی گردش را با قدرتی فراهم می کند که بوم ۲ تا ۸ متری را در چند ثانیه به بالا و پایین حرکت دهد. ولتاژ موتور این دستگاهها ۲۴ ولت یا ۲۲۰ هستند. فرق این دو نوع در میزان تردد در مدل الکترومکانیک است به این صورت که مدل ۲۴ ولت برای تردد بالا و مدل ۲۲۰ ولت برای تردد کمتر استفاده می شود. البته یکی از مزایای مدل ۲۴ ولت اتصال به سیستم برق اضطراری با هزینه پایین است که در صورت قطعی برق راهبند همچنان به کار خود ادامه دهد.

راهبند الکتروهیدرولیکی:

سیستمهای هیدرولیکی برای تردد های بالا و یا نامحدود ساخته شده اند. سیستم کارکرد این نوع راهبندها شباهت بسیاری با راهبندهای الکترومکانیکی دارند با این تفاوت که موتور این دستگاه از روغن برای بالا و پایین بردن بوم استفاده می کند که هم استهلاک دستگاه بسیار پایین می آید و هم سرعت کارکرد می تواند بسیار بالا رود. راهبند هیدرولیکی را می توان برای عوارضی و پارکینگهایی با تردد بسیار بالا مورد استفاده قرار داد، جایی که مدلهای الکترومکانیکی شاید نتوانند بیش از چند روز دوام آورند. ولتاژ کارکرد موتور راهبند های هیدرولیکی نیز ۲۴ ولت و ۲۲۰ ولت ساخته شده که مدل ۲۴ ولت مزیت تردد بیشتر و کارکرد با برق اضطراری را دارا هستند.

اتصال راهبند به سیستم های کنترل تردد

کارکرد راهبند به این صورت است که می توان به وسیله ریموت یا شستی که در اتاق نگهبانی قرار داده می شود آن را باز و یا بسته کرد. اما گاهی نیاز به این است که مدیریتی برای ورود و خروج وسایل نقلیه ایجاد کنیم یا بخواهیم گزارش کارکرد تردد را از کامیپوتر دریافت نماییم. در این صورت می بایست از دستگاههای کنترل تردد راهبند استفاده کنیم که در ادامه انواع آن را معرفی خواهیم کرد:

دستگاه ساعت زنی راهبند پارکینگ:

عملکرد این سیستم به این صورت است که یک نگهبان در ورودی و خروجی پارکینگ قرار می گیرد. در هنگام ورود خودرو یک کارت به سرنشین داده شده و با ثبت زمان ورود، راهبند برای باز کردن مسیر تردد بالا می رود. پس از اینکه صاحب همان خودرو جهت خروج به سمت راهبند خروجی می رود، کارت را به نگهبان خروجی داده و سیستم نرم افزاری، پس از محاسبه ساعت توقف و هزینه آن، مبلغ را به مشتری اعلام می نماید تا پس از پرداخت، راهبند بالا رفته  و راه خروج باز می گردد.

سیستم های RFID راهبند پارکینگ:

نکته قابل توجه در مورد انواع Barrier این که می توان آن را به سیستم های کنترل تردد متصل نمود. این تجهیزات می تواند شامل سیستم های کارتخوان پارکینگی و سیستم های تمام اتوماتیک پلاک خوان و یا RFID باشد تا به محض رویت خودرو در فاصله ده متری درب را باز کند، ورود و خروج را ثبت کند و در صورت نیاز هزینه پارک خودرو را محاسبه نماید. عملکرد این سیستم ها به این ترتیب است که با قرارگیری یک تگ بر روی شیشه اتومبیل مجاز و خوانده شدن آن توسط Reader نصب شده در ورودی ساختمان، ورودی برای عبور و مرور باز خواهد شد.